Zespół Szkół Elektronicznych i
Ogólnokształcących
im.
prof. J.Groszkowskiego w Przemyślu
Główne założenia wychowawcze w klasach
licealnych
(opracował wychowawca klas licealnych: Henryk
Lasko)
Nadrzędnym
celem wychowawczym jest wielostronne kształtowanie osobowości wychowanków w sferze
intelektualno-informatycznej, moralnej, sprawnościowej, uczuciowej,
estetycznej, duchowej a także utrwalanie zachowań specyficznych dla dojrzałej,
dobrze przystosowanej społecznie jednostki. Zgodnie z Programem Wychowawczym i
Planem Pracy Wychowawczej ZSEiO, cel ten zmierza do urzeczywistnienia wizji
naszej placówki – która staje się środowiskiem wspierającym rozwój ucznia,
poprzez wypełnianie na co dzień misji wyrażonej trafnie słowami patrona naszej
szkoły: „Nauka ma służyć człowiekowi a nie nad nim panować”
Ważniejsze zadania wychowawcze:
1.
Wprowadzać
do programów nauczania wiedzę i umiejętności niezbędne do twórczego życia w wolnym, demokratycznym
państwie oraz rozumienia istotnych
mechanizmów jego przemian i rozwoju;
2.
Kształtować postawy patriotyczne nie tylko w
kategoriach naczelnych wartości: Bóg - Honor - Ojczyzna, ale nade wszystko w obowiązkach dnia codziennego, w
tworzeniu bliższego i dalszego
środowiska społecznego - bardziej ludzkim.
3.
Wychowywać
w odpowiedniej atmosferze, wolnej od
napięć lękowych, niepewności, braku poczucia bezpieczeństwa.
4.
Przygotować
uczniów do rozumienia odpowiedzialności
współtworzenia obrazu Ojczyzny,
Kształtować model Prawego Człowieka, Obywatela Polski, Europy i Świata.
5.
Przygotowywać
młodych do demokracji.
6.
Przygotowywać
uczniów do współdziałania i
współodpowiedzialności za siebie i swoją pracę, do rzetelności w wykonywaniu obowiązków, umiejętności
pokonywania trudności w osiąganiu założonych celów.
7.
Organizować zbiorowe
doświadczenia i działania o
walorach postawo-twórczych, kształtować
umiejętność współpracy w zespole.
8.
Wprowadzać
nie tylko nowoczesną, operatywną wiedzę
o otaczającym świecie, informatyce, historii, społeczeństwie i kulturze
własnego narodu i innych narodów, ale
także dostarczać uczniom treści, które pomogą im zrozumieć samego siebie,
rozwiązywać własne problemy i
trudności,
9.
planować
i realizować swój własny rozwój, niwelować uczucia osamotnienia i bezsilności, frustracji i
obojętności. Uczyć przenoszenia wiedzy zdobytej w szkole do otoczenia.
10. Stwarzać warunki uznania dla jednostek
wybitnych i twórczych, pracowitych i wysoce moralnych. Swoim przykładem
udowadniać, że nasza szkoła racjonalnie wspiera rozwój ucznia.
Przyjmuję, że
głównymi czynnikami, optymalizującymi rozwój osobowości uczniów, są sprawdzone przeze mnie metody i
formy pracy dydaktyczno-wychowawczej,
sprzyjające indywidualizowaniu procesu kształcenia, aktywizowaniu
uczniów w procesie kształcenia,
uspołecznianiu procesu kształcenia poprzez
współpracę z rodzicami, środowiskiem naukowym oraz szeroko
rozumianym środowiskiem społecznym
naszej Szkoły.
Problematyka lekcji wychowawczych w klasie pierwszej
q Zajęcia
integracyjne.
q Plan
uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych.
q Rozpoczęcie
prac nad kroniką klasy.
q Higiena
osobista i estetyka w życiu codziennym.
q Kultura
języka i zachowania się.
q Problematyka
ekologiczna. (plakat, gazetka)
q Nałogi
i narkomania - zagrożenia osobowości i życia (konkurs)
q Potrzeby
człowieka i ich zaspokajanie. Znaczenie potrzeb.
q Edukacja
komunikacyjna. (zestaw referatów)
q Zagadnienia
życia obywatelskiego.(odpowiedz. za siebie)
q Poznawanie
siebie, samokontrola, samoocena i ocena innych.
q Miłość
w życiu człowieka i jej rozwój w różnych okresach.
q Modele
i ideały miłości.
q Różne
formy poradnictwa dziecięco-młodzieżowego.
q Prawa
i obowiązki młodzieży we własnym domu i szkole.
q Sztuka
uczenia się.
q Organizacja
swojego warsztatu pracy.
q Gospodarowanie
czasem.
q Koleżeństwo
i przyjaźń w naszej klasie. (urodziny kolegi)
q Pomoc
w nauce w naszej klasie.
q Jak
układać poprawne stosunki z nauczycielami?
q Praca
samorządu uczniowskiego w naszej klasie.
q Sprawozdanie
z zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
q Jesteśmy
współgospodarzami klasy i szkoły.
q Organizujemy
spotkania i zabawy towarzyskie.
q Organizacja
wycieczki turystyczno-krajoznawczej.
q Użytkowanie
wspólnej własności.
q Nasze
miasto i region. (sprawozdanie z wycieczki)
q Orientacja
zawodowa (gazetka szkolna, gabloty, informacje)
q Poczucie
odpowiedzialności za nasze życie zbiorowe.
q Jak
dbać o zdrowie, czas i pieniądze?
q Określamy
własny temperament.
q Jak
kształtować własny charakter?
q Poznajemy
Prawa Człowieka.
q Zasady
poprawnej konwersacji.
q
Postulaty i wnioski dot. zajęć wychow. klasie drugiej.
Problematyka lekcji wychowawczych
w klasie drugiej
q Nasze propozycje lekcji wychowawczych.
q Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych (kółko informatyczne).
q Kronika, fotokronika klasy. Nasza klasa w Internecie. (wymiana
doświadczeń)
q Racjonalne wykorzystanie literatury dot. tematów lekcji
wychowawczych.
q Problematyka ekologiczna (dyskusja, artykuł do gazetki klasowej)
q Ustalenie kryteriów ocen z zachowania.
q Ochrona zdrowia sprawą najpilniejszą.
q Jednostka - grupa społeczna - więzi międzyludzkie.
q Omówienie osiągnięć w nauce. Problematyka zachowania się uczniów.
q Zagadnienia życia obywatelskiego. (odpowiedzialność za rodzinę)
q Walka z uzależnieniem (nikotyna, alkohol, narkotyki).
q Wzory zachowań w rodzinie i szkole.
q Rola rodziny w życiu człowieka.
q Współżycie w rodzinie.
q Jak zapobiegać ew. rozładowywać konflikty w domu i szkole?
q Warsztat pracy nauczyciela i ucznia - współdziałanie.
q Gospodarowanie czasem wolnym.
q Dalsze kształcenie i wybór zawodu.
q Koleżeństwo i przyjaźń w naszej klasie. (imieniny koleżanki)
q Jak zorganizujemy pomoc w nauce w naszej klasie?
q Jesteśmy współgospodarzami Szkoły.
q Ocena pracy samorządu klasowego. (szkolnego)
q Zainteresowania pozaszkolne uczniów (pozytywne przykłady)
q Spotkania i zabawy towarzyskie (przygotowanie)
q Umiejętność współżycia z innymi.
q Organizacja wycieczki turystyczno-krajoznawczej.
q Nasze miasto i region. (wspólny album)
q Zwiedzamy kolejną wystawę plastyczną w BWA.
q Informacje dotyczące orientacji zawodowej.
q Kto zasługuje na miano ucznia zdolnego?
q Bezpieczeństwo na drogach, w domu i szkole.
q Zasady skutecznego opanowywania obszernych informacji.
q Sposoby korzystania z odpowiedniej literatury dotyczącej
rodziny.
q Ocena pracy uczniów na rzecz klasy. (szkoły)
q Nasza klasa w Internecie. Pokazy i wymiana doświadczeń.
q Postulaty i wnioski do prowadzenia zajęć wychowawczych w kl.
III.
Problematyka lekcji wychowawczych
w klasie trzeciej (czwartej LC)
q
Wspólnie planujemy lekcje wychowawcze. Praca nad
kroniką klasową.
q
Uczestnictwo
w zajęciach pozalekcyjnych.
q
Ostatni rok nauki w ZSEiO. Sposoby planowania pracy.
q
Problematyka
ekologiczna w naszym regionie. (spotkanie)
q
Ochrona
zdrowia sprawą najważniejszą. (spotkanie )
q
Ustalenie
kryteriów ocen z zachowania.
q
Organizujemy
wycieczkę turystyczno-krajoznawczą.
q
Omówienie
dotychczasowych osiągnięć w nauce.
q
Zag.
życia obywatelskiego.(współodpowiedzialność za RP)
q
Poszukiwanie
własnej drogi życiowej.
q
Osobowość
i jej rozwój w wieku młodzieńczym.
q
Jak
wybrać partnera na całe życie? (przesłanki podejm. dec.)
q
Ochrona
godności własnej i cudzej.
q
Odpowiedzialność
za słowo.
q
Uczestnictwo
w życiu kulturalnym. (szkoły)
q
"Imieniny"
klasy. Spotkanie przy herbatce. Fotokronika.
q
Samokształcenie
i fachowość.
q
Rozumienie
drugiego człowieka.
q
Umiejętność
współpracy w zespole.
q
Walka z uzależnieniem (nikotyna, alkohol,
narkotyki).
q
Nasz
wkład w rozwój szkoły i regionu.
q
Jak przygotowywać się do matury?
q
Problematyka własnych planów życiowych.
q
Orientacja
zawodowa. (filmy video)
q
Jak zdobywać
przyjaciół?
q
Technologia
pracy umysłowej. (wykład)
q
TECHNOLOGIA PRACY UMYSŁOWEJ. -wykład.
q
Wzory
zachowań w szkole i w rodzinie.
q
Harmonogramy
egzaminów maturalnych.
q
Ostatnie spotkania, pożegnanie ze Szkołą.