Henryk
Lasko
Wykaz ważniejszych
PROJEKTÓW
realizowanych przez
uczniów klas licealnych ZSEiO
DOKUMENTACJA12, GALERIA12,SLI12,
MIKOŁAJ1,
SB12, ABC12,
EKSLIBRIS1, STATYSTYKA1,
PK-SYSŁO12,
60www, GAZETKA1, QUICKEN12,
ACLOGO12, ALGO12, DELPHI12, EXCEL-F12,
BAT12,
ACCESS12, GAME12, MORSE, MM12,
PREZENTACJA1, FLASH1, FORMULARZ1,
MULTIMEDIA12,
WALAT1, MASKOTKA1,
BUDŻET1, RELACJE12, ARCI12
GRAFIKA12, WACAT12,
MATURA12
A-Z12,
EGZAMIN12,
Dzięki
analizie i przetwarzaniu danych zawartych w wymienionych PROJEKTACH oraz ich
terminowej realizacji uczeń:
1. Wykaże
się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć, metod, narzędzi i
procesów związanych z informatyką;
2. Umiejętnie
zastosuje posiadaną wiedzę do rozwiązywania różnorodnych zadań teoretycznych
i praktycznych z zakresu informatyki;
3. Optymalnie
zastosuje poznane metody badawcze do rozwiązywania problemów informatycznych;
4. Będzie formułował i uzasadniał
opinie i sądy na podstawie zdobytych wiadomości i umiejętności z zakresu
informatyki.
Uczniowie nauczą się:
|
Zagadnienia podlegające ocenie pracy
uczniów.
Dzięki opracowaniu PROJEKTÓW uczeń potrafi: |
1a) opisywać środki, narzędzia i metody informatyki posługując
się poprawną terminologią informatyczną, |
·
opisać
funkcjonowanie komputera i jego części składowych oraz określić parametry i
cechy zestawu komputerowego przydatne do efektywnego wykonania zadania, ·
omówić
komputerową reprezentację znaków, liczb, tekstów, obrazów i dźwięków, ·
podać
przykłady wpływu ograniczeń reprezentacji na dokładność obliczeń (powstawanie
błędów zaokrągleń), |
1b) przedstawiać rolę, funkcje i zasady pracy środków
informatyki (komputera, sieci komputerowej). |
·
omówić
funkcjonowanie systemu operacyjnego w zakresie: gospodarki pamięcią,
współpracy z urządzeniami peryferyjnymi komputera, wykonywania
programów, ·
aranżować
własne środowisko programistyczne, ·
przedstawić
budowę i funkcjonowanie komputerowej sieci lokalnej i globalnej, ·
opisać
usługi oferowane w sieciach komputerowych, ·
określić
grupy użytkowników sieci komputerowej oraz ich uprawnienia, |
1c) charakteryzować typowe narzędzia informatyczne
(oprogramowanie), |
·
scharakteryzować
podstawowe funkcje systemu operacyjnego i programów narzędziowych, ·
omówić
podstawowe formy organizacji informacji w bazach danych, ·
opisać
możliwości: edytora grafiki, edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego,
programów do komunikacji w sieci (np. programy: pocztowy, do wyszukiwania
i przeglądania informacji), ·
zabezpieczać
programy i dane przez ich porządkowanie, pakowanie, archiwizowanie,
stosowanie profilaktyki antywirusowej, |
1d) stosować klasyczne algorytmy w typowych sytuacji
problemowych, |
·
przedstawić
typowe sytuacje problemowe i podać dla nich specyfikacje, ·
wydzielić
elementy podstawowych technik algorytmicznych w algorytmach
wykonujących: rysunki, działania na strukturach danych, analizę danych lub
obliczenia matematyczne, ·
dobrać
postać i reprezentacje danych do działań wykonywanych w algorytmach, ·
wyznaczyć
w przykładowych algorytmach liczby wykonywanych działań dla różnych danych, |
1e) omawiać zagadnienia etyczne i prawne związane z ochroną
własności intelektualnej i ochroną danych, |
·
określić
prawne i etyczne normy dotyczące: rozpowszechniania programów komputerowych,
bezpieczeństwa i ochrony danych, ·
określić
stan rozwoju sprzętu komputerowego i technologii informacyjnej oraz ich wpływ
na życie jednostki i społeczeństwa, |
2a) wykorzystywać
środki i narzędzia informatyki w rozwiązywaniu typowych zadań, |
·
rozwiązywać
typowe zadania występujące w projektach2000/01zrealizować wybrane algorytmy
w arkuszu kalkulacyjnym, ·
wykorzystywać
edytory tekstu i grafiki podczas wykonywania zadań praktycznych i
szkolnych ·
tworzyć
prezentacje multimedialne, ·
opracować
informacje w postaci hipertekstu oraz przygotować własne prezentacje, w tym
również dostępne w sieci, ·
pisać
proste programy w wybranym języku programowania, |
2b) dobierać właściwe
narzędzia do rozwiązywanego zadania, |
·
samodzielnie
ocenić, czy i jak zastosować komputer do rozwiązania zadania lub osiągnięcia
celu, ·
świadomie
wybrać sposób rozwiązania problemu ·
skorzystać
z odpowiedniego istniejącego oprogramowania lub zaprogramować metodę
rozwiązania w wybranym języku programowania, |
2c) komunikować się za
pomocą komputera i wykorzystywać elektroniczne źródła informacji, |
·
korzystać
z dostępnych za pomocą komputera źródeł informacji, w tym wyszukiwać
informacje w sieci rozległej, ·
wykorzystywać
różne techniki pozyskiwania, selekcji, przetwarzania i interpretacji oraz
przechowywania informacji, ·
komunikować
się z innymi osobami za pomocą środków i narzędzi informatyki, np.
poczty elektronicznej, list dyskusyjnych, |
2d) tworzyć podstawowe
struktury danych i stosować proste metody przetwarzania
i wyszukiwania informacji, |
·
projektować
i tworzyć własne bazy danych w odpowiednim do tego celu środowisku, ·
wyszukiwać
informacje w bazach danych za pomocą języka zapytań, ·
korzystać
z rozproszonych źródeł informacji, ·
programować
wybrane algorytmy dla różnych struktur danych, ·
korzystać
z podstawowych typów danych (znaki, ciągi znaków, liczby, kolekcje różnych
elementów, tablice, rekordy, pliki, listy, obiekty), |
2e) zapisywać
rozwiązania typowego zadania w postaci algorytmu, w wybranej przez
siebie notacji, |
·
opisywać
algorytmy w języku potocznym, ·
stosować
podstawowe struktury języków opisu algorytmów, ·
zapisać
algorytmy w postaci np.: listy kroków, schematu blokowego, drzewa obliczeń,
w pseudojęzyku programowania, ·
przedstawiać
graficznie działania algorytmów, ·
stosować
wybrane techniki programowania: programowanie strukturalne, modularne, |
2f) wykorzystywać
zdobytą wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu zadań szkolnych
z różnych dziedzin i problemów w życiu codziennym, |
·
korzystać
ze środków informatyki i nowoczesnych technik multimedialnych do przygotowywania prac z różnych
przedmiotów, działalności szkolnej i pozaszkolnej, ·
korzystać
z elektronicznych źródeł informacji w rozwiązywaniu zadań z różnych
dziedzin i problemów z codziennego życia, ·
dobierać
metody i narzędzia do wykonywanych zadań, |
3a) formułować sytuację
problemową |
·
przedstawić
sytuację problemową i podać dla niej specyfikację, ·
postępować
systematycznie podczas rozwiązywania problemów, w tym: 1.
definiować
problem; 2.
określać
plan działania; 3.
projektować
metody (algorytmy) rozwiązywania podproblemów, |
3b) rozwiązywać
problemy poprzez skorzystanie ze zbioru gotowych rozwiązań, |
·
wykorzystywać
systemy zintegrowane i ich podstawowe części: złącze komunikacji
z użytkownikiem, edytor, kompilator/interpreter, inne programy
narzędziowe, pakiety i biblioteki, dokumentację wbudowaną, ·
stosować
i modyfikować znane rozwiązania (metody lub programy) w zmienionych lub
nowych sytuacjach, |
3c) wykorzystywać
metody informatyki (metodę zstępującą, konstrukcje algorytmiczne, klasyczne
algorytmy), |
·
stosować
wybrane metody informatyki: metodę zstępującą, kolejnych uściśleń, ·
zastosować:
wyrażenia arytmetyczne i logiczne, procedury/funkcje i parametry, instrukcje
powtarzania, warunkowe, ·
stosować
klasyczne algorytmy do rozwiązywania prostych zadań praktycznych i szkolnych, |
3d) wykorzystywać
różnorodne źródła informacji, w tym elektroniczne, we własnej pracy, |
·
przygotować
referat lub prezentację (np. dostępną w sieci) z wykorzystaniem różnych, w
tym rozproszonych, źródeł informacji i technik multimedialnych, |
3e) stosować narzędzia
i techniki informatyczne do modelowania i symulacji procesów oraz
zjawisk, |
·
stosować
symulację do wspierania swoich badań, np. porównywać dane eksperymentalne z
danymi z komputerowego modelu i dopasować model do rzeczywistego
obiektu lub zjawiska, ·
modelować
zjawiska i procesy z różnych dziedzin życia, zbierać i opracowywać
informacje konieczne do wyjaśnienia zjawisk, |
3f) stosować teksty
rysunki, tabele, wykresy (a także dźwięki i filmy) do interpretowania
i zapisywania informacji, |
·
krytycznie
analizować rozwiązania zadań, np. pod względem ekonomicznym, ·
wykonać
eksperymenty z pomocą podręcznika prof. M. M. SYSŁY – rejestrować i opracować
wyniki, wyciągać wnioski i podejmować decyzje oraz tworzyć dokumenty
tekstowe zawierające różne obiekty, w tym: tekst, grafikę, tabele i dźwięki, |
4a) krytycznie omawiać
przydatność różnych zbiorów informacji oraz sposobów i form ich
reprezentowania, |
·
gromadzić,
wartościować, selekcjonować i scalać wiedzę oraz informacje korzystając przy
tym z uwag nauczyciela oraz informacji zawartych w szkolnym biuletynie
informatycznym REFLEX ·
integrować
wiedzę czerpaną z różnych źródeł, |
4b) określać problem na
podstawie sytuacji problemowej oraz oceniać cechy zaproponowanego
rozwiązania, |
·
określać
sytuację problemową, w tym dane, cel i wyniki, ·
formułować
plan rozwiązania problemu – wydzielić podproblemy i wskazać powiązania między
nimi, ·
analizować
poprawność algorytmu i ocenić jego złożoność, ·
zaproponować
rozwiązanie i ocenić je: 1.
skorzystać
z gotowego oprogramowania lub zaprogramować opracowane metody rozwiązania
w odpowiednio wybranym języku (systemie) programowania; 2.
testować
i analizować poprawność wykonania programu, ocenić złożoność programu; 3.
sprawdzić,
czy generowane rozwiązanie jest zgodne ze specyfikacją problemu, |
4c) wartościować
obszary zastosowań informatyki oraz krytycznie oceniać pożytki
i konsekwencje z zastosowań informatyki i technologii
informacyjnej, |
·
wykonywać
analizę statystyczną różnych procesów, np. z życia codziennego, ·
posługiwać
się oprogramowaniem wspomagającym uczenie się różnych dziedzin, ·
dostrzegać
korzyści i zagrożenia związane z rozwojem zastosowań komputerów, ·
ocenić
wpływ i zagrożenia stosowania technologii informatycznej na życie jednostki,
najbliższego otoczenia i społeczeństwa, |