Literatura
obowiązkowa i uzupełniająca
Przedmiot: |
TECHNIKA Z METODYKĄ KSZTAŁCENIA ZINTEGROWANEGO |
Kierunek: |
Pedagogika |
Specjalność: |
Edukacja wczesnoszkolna z wychowaniem
przedszkolnym |
1. Dąbrowski
Z.- Poznanie i działanie , Warszawa WSiP , 1975
2. Franus
E.- Myślenie techniczne - Wrocław, Zakł. Nar. im. Ossolińskich 1978
3. Furmanek W.- Podstawy wychowania technicznego -
Rzeszów 1987
4. Furmanek
W.- Diagnostyka , demontaż i montaż w wych. techn. młodzieży - Rzeszów 1986
5. Furmanek W.- Umiejętności technologiczne uczniów
szkół ogólnokształcących. - Rzeszów 1986
6. Gilbert
- Technika dla najmłodszych - WSiP 1994
7. Grzegorczyk
G.– Programy edukacyjne dla
nauczania początkowego. „Komputer w Szkole”, 1995 nr 2, s.51
8. Goock
R.- Zrób to sam - Arkady , Warszawa 1981
9.
Hanisz J. –Program wczesnoszkolnej zintegrowanej
edukacji XXI wieku – klasy 1-3 WSiP, Warszawa, 1999
10. Kąkolewicz
M. Nowoczesne narzędzia pracy nauczyciela cz. 2, „Edukacja Medialna” nr 1, 1997
11. Kąkolewicz
M. O potrzebie i realizacji edukacji medialnej w szkołach - „Edukacja Medialna” nr 1, 1997
12. Kobyliński
W.- ABC organizacji pracy nauczyciela - WSiP , 1984
13. Klimczak
J.- Praca-technika w kl. 1-3 - Środki dydaktyczne , Warszawa 1986 WSiP
14. Kozielecki
J. - Rozwiązywanie problemów - Warszawa 1968
15.
Kupisiewicz
Cz.-Podstawy dydaktyki ogólnej - PWN , Warszawa 1973 (rozdział 10)
16.
Lasko H. – Zasady przygotowania wizualnych
materiałów dydaktycznych – „Edukacja Ogólnotechniczna inaczej” – czasopismo
przedmiotowo metodyczne dla nauczycieli innowatorów nr 18, 1999, s.12
17.
Lasko H. -
Uczące karty egzaminacyjne - „Edukacja Ogólnotechniczna inaczej” –
czasopismo przedmiotowo metodyczne dla nauczycieli innowatorów nr 18, 1999,
s.14
18.
Lear Peter J. – Twój wymarzony komputer – WNT,
Warszawa 1985 (dla dzieci)
19. Lipowski Ł. M. – Wokół technologii kształcenia -
„Edukacja Medialna” – s. 28, grudzień 1996
20. Łobocki
M. - Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1978
21. Łosiński
G. – Nowoczesny system prezentacji - „Edukacja Medialna” – s. 52, grudzień 1996
r.
22.
Łubkowska
K., Zgrychowa I.- Zrobimy to sami, 1984 Warszawa WSiP
23.
Nazar
J.-Kształtowanie zainteresowań technicz. dzieci i młodzieży Warszawa 1975 IW
CRZZ
24. Nowacki
T.- Praca i wychowanie - Warszawa IW CRZZ 1980
25. Nohrmann
D.- Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz , WKiŁ 1983
26. Matulka
Z. - Metody samokształcenia - WSiP 1983
27. Mincewicz
K. - Zabawki i urządzenia elektroniczne, WSiP 1992
28.
Mrożkiewicz
J.- Kształcenie ogólnotech. w nauczaniu początkowym-WSiP, Warszawa 1985
29. Muffoletto
R. – USA – Edukacja medialna, czyli wprowadzenie czyjegoś świata do klasy
szkolnej. - „Edukacja Medialna” –
nr 3, 1997 r.
30. Nowak.
A. – SP.Technika 1, WSiP, Warszawa, 1999
31. Nowak.
A – SP.Technika 2, WSiP, Warszawa, 1999
32. Nowak.
A – SP.Technika 3, WSiP, Warszawa, 1999
33. Nowak.
A – SP.Technika 1-3, Przewodnik metodyczny, WSiP,Warszawa, 1999
34. Pettersson
R. – Szwecja – Media w procesie nauczania – uczenia się w świetle badań ,
„Edukacja Medialna” – nr 3, 1997 r.
35.
Pietrzyk
J. - Księga sprawnych rąk - NK, Warszawa 1986
36. Polny
R.- Nauczanie techniki w szkole ogólnokształcącej- Warszawa WSiP 1981
37. Poplucz
J.- Optymalizacja działania pedagogicznego na lekcji, WSiP 1984
38. Poplucz
J. - Organizacja czynności nauczycielskich, WSiP 1978
39. Podręcznik
użytkownika AC-LOGO wersja 1.2 dla IBM PC, Jelenia Góra 1994
40. Pollard M. - Komputer. Pracujące części. WSiP
1994 (dla dzieci)
41. Proces
kształcenia - podejście systemowe - przewodnik dla nauczycieli. (przekład
z angielskiego) WSiP / UNESCO
Warszawa, 1986.
42. Program
liceum ogólnokształcącego ... Elementy Informatyki – Ministerstwo Edukacji
Narodowej, WSiP, Warszawa 1994
44.
Rudniański
J.- O dobrym wychowaniu i kształceniu - WSiP Warszawa , 1978
45. Rudniański
J. - Sprawność umysłowa. Wybór metod. Wiedza Powszechna
46. Sell
M. Program antywirusowy dla Windows 95/98 mks_vir. Warszawa ,1999
47. Siemieniecki
B. – Wybrane problemy pedagogiczne zastosowania komputera w edukacji, „Komputer
w Szkole” nr 4, 1996 s.5
48. Siemieniecki
B. – Obszary zastosowań hipermediów w edukacji, „Komputer w Szkole” nr 4, 1996
s.24
49.
Słomkiewicz
S.- Samodzielne myślenie i działanie uczniów , Warszawa PZWS 1971
50. Stanisławska E. - Materiały metodyczne dla
nauczycieli kl. 1-3, zeszyt dydaktyczny, Łomża
51. Stępniewski
S. - Twój PeCet - podręcznik dla użytkowników komputerów , 1994
52. Strykowski
W. - Audiowizualne materiały dydaktyczne. Podstawy kształcenia multimedialnego,
PWN
53. Strykowski
W. – Rola mediów w edukacji -
„Edukacja Medialna” – nr 2, grudzień 1996 r
54. Strykowski
W. – „Edukacja Medialna” – nowość wśród obowiązkowych przedmiotów
ogólnokształcących - „Edukacja
Medialna” – nr 1, 1997 r.
55. Strykowski
W. – Kształcenie multimedialne w pracy szkoły s.4, „Edukacja Medialna” – nr 3, 1997 r.
56.
Stucki
E.- Techniczne środki dydaktyczne w pracy przedszkola.
57. Sysło
M. M. Algorytmy – odświeżone spojrzenie. – „Komputer w Szkole” nr 5
58. Sysło
M.M. i współpracownicy – Podręcznik do technologii informacyjnej + CD-ROM
59. Szewczuk
W. - Trudności myślenia i rozwijania zdolności uczniów – WSiP, Warszawa 1983
60. Topol
P. – Kilka słów o SuperMemo - „Edukacja Medialna” – s. 56, grudzień 1996
61. Walat
A. – Co powinien umieć specjalista w dziedzinie zastosowań komputera w
edukacji?- „Komputer w Szkole” nr 4, 1996 s.34
62. Wengier Ł.A. (red.) Gry dydaktyczne dla
dzieci w wieku przedszkolnym - WSiP 1983
63. Wiatrowski
Z. - Pedagogika pracy w zarysie, PWN 1985 (wybrane fragmenty)
64. Zaczyński
W. Praca badawcza nauczyciela, Warszawa WSiP, 1968
65. Zajda K., Lipina S. - Wychowanie techniczne w
przedszkolu, WSiP 1984
Metoda
prowadzenia zajęć: Główną metodą prowadzenia zajęć jest od lat doskonalona problemowa
metoda ćwiczeń laboratoryjnych oparta na szczegółowej instrukcji z
wykorzystaniem nowoczesnych materiałów dydaktycznych w większości
przygotowanych przez prowadzącego.
Warunki zaliczenia
przedmiotu:
Aktywna obecność na zajęciach i wykonanie wszystkich opracowywanych na zajęciach projektów do wyprawki pedagogicznej w zakresie wychowania technicznego w przedszkolu.
Problemy do samodzielnego
rozwiązania:
1.
Analiza
obowiązujących programów nauczania techniki w kształceniu zintegrowanym w
przedszkolu i szkole.
2.
Cele
kształcenia technicznego, treści kształcenia technicznego, proces
nauczania-uczenia się techniki, zasady nauczania techniki, metody kształcenia
technicznego, formy nauczania techniki, środki dydaktyczne w nauczaniu
techniki, planowanie pracy dydaktycznej oraz warunki unowocześnienia procesu kształcenia
technicznego w przedszkolu i
szkole.
3.
Wykorzystanie
przygotowywanej na zajęciach wyprawki pedagogicznej przy tworzeniu własnego
warsztatu pracy intelektualnej i praktycznej w zakresie kształcenia
technicznego w poszczególnych grupach wiekowych.
Uwagi:
Podczas samodzielnego rozwiązywania problemów przez
studentów wykorzystywane są wybrane strony z mojej edukacyjnej witryny
internetowej: http://www.lasko.republika.pl