© Henryk Lasko 2005
Projekt
i wykonanie gry dydaktycznej
oraz
jej obudowa metodyczna
1
|
Autor konspektu i prowadzący
zajęcia
|
Henryk Lasko
lasko@pr.onet.pl http://www.lasko.republika.pl
|
|
2
|
Miejsce, czas zajęć, klasa
grupa
|
Przemyśl, SP nr 5 2*45 minut,
klasa III a,
(27 września 2004)
|
|
3
|
Charakterystyka zajęć
poprzedzających
|
„Jak to działa?” instalacja multimedialnego
przewodnika po magicznym świecie urządzeń i wynalazków OPTIMUS Pascal „MULTIMEDIA”
Zwiedzanie WARSZTATU oraz przeglądanie wybranych praw fizyki.
|
Każdy film animowany
jest ilustrowany
planszami.
|
4
|
Temat jednostki metodycznej
|
WENTYLATOR - montaż i demontaż.
Zastosowanie przekładni zębatej – Gra dydaktyczna „Przekładnie”
|
uogólnienie
|
5
|
Cele główne:
|
Kształtowanie kompetencji
użytkownika wytworów techniki i przyszłego wynalazcy:
q
kształtowanie umiejętności bezpiecznego
posługiwania się prostymi narzędziami i bezpiecznego korzystania z urządzeń
technicznych
q
- wdrażanie do właściwego planowania i
organizowania procesu prowadzącego do powstania nowego wytworu
|
|
6
|
KOMPETENCJE
Podstawa programowa
|
q
Znajomość podstawowych własności różnych
materiałów-PP:41
q
Posługiwanie się prostymi narzędziami - PP:40
q
Bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych
- PP :40
q
Planowanie i organizacja pracy przy montażu
wytworu technicznego - PP: 42
|
|
7
|
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI
|
q
Dobiera adekwatne materiały do wykonywanego
przedmiotu, urządzenia; uzasadni wybór stwierdzając np. podatny na sklejenie,
na zginanie, utrzymuje sztywność itp.
q
Potrafi bezpiecznie posługiwać się takimi narzędziami,
jak: nóż, nożyczki, kolec, igła, naparstek, zszywacz biurowy, dziurkacz,
młotek, obcęgi, wkrętak, linijka, szczypce do drutu, pilnik;
q
Odczyta ze zrozumieniem instrukcje oraz
informacje;
q
Planowanie i organizacja pracy: sprecyzuje, co ma
wykonać; zgromadzi odpowiednie materiały i potrzebne narzędzia; przygotuje
stanowisko pracy; ustali kolejność wykonywanych czynności (mierzenie,
wycinanie, klejenie.); wykona prace wykończeniowe;
q
[Montaż i demontaż zestawów poliwalentnych typu
mechanicznego]
|
[Bliższe poznanie przekładni
zębatej. Czytanie rysunków technicznych. Utrwalanie umiejętności wyznaczania,
cięcia i załamywania kartonu.]
|
8
|
NIEZBĘDNA WIEDZA
|
q
Szerokie zastosowanie w majsterkowaniu materiałów
z tworzyw sztucznych;
q
Kultura posługiwania się narzędziami- zasady bhp i
zasady ekonomicznego używania narzędzi; Urządzenia techniczne- elementy
składowe: obudowa, element uruchamiający, napędzający, pracujący; instrukcja
obsługi;
q
Ćwiczenia w adekwatnym dobieraniu materiałów do
określonego rodzaju planowanego wytworu;
|
[Bliższe poznanie przekładni
zębatej.]
|
9
|
KREOWANE CECHY OSOBOWOŚCI
|
q
Spostrzegawczość w ocenie różnorodności
materiałów, które można wykorzystać w majsterkowaniu;
q
Świadomość konieczności wykorzystywania surowców
wtórnych;
q
Doskonalenie sprawności manualnej;
q
Oszczędność w gospodarowaniu materiałami;
q
Samodzielność i zaradność życiowa;
q
Zainteresowanie techniką;
q
Nastawienie innowacyjne do otoczenia i używanych
przedmiotów
q
Pomysłowość w realizacji wytworu;
q
Twórcza wyobraźnia;
|
|
10
|
Urządzenia, narzędzia, materiały, przybory,
spoiwa.
|
Zestawy poliwalentne i
oprzyrządowanie, młotek, podkładka, nożyczki, dziurkacz, ołówek, karton,
|
|
11
|
Środki dydaktyczne do
prowadzenia zajęć
|
q
Gra dydaktyczna oparta na zestawach elementów
mechanicznych do montażu.
q
Zeszyt dydaktyczny Jana Kazberuka s. 101-102.
i multimedialnym przewodniku po
magicznym świecie urządzeń i wynalazków -„Jak to działa?”- OPIMUS Pascal – MULTIMEDIA
|
ew. pokaz zestawów
poliwalentnych typu elektrotechn.
|
12
|
Forma pracy ucznia
|
Praca uczniów w małych
zespołach (3 uczniów)
|
|
13
|
Dominująca metody zajęć i
czynności metodyczne
|
q
Problemowa metoda zajęć praktycznych. Metoda upoglądowionej
instrukcji. Konkurs na najlepiej skonstruowany model.
|
|
14
|
Charakterystyka
planowanych zajęć następnych
|
q
-Jak to działa?- prezentacja multimedialnego przewodnika po magicznym
świecie urządzeń i wynalazków - OPTIMUS Pascal - MULTIMEDIA - Przeglądanie
wybranych praw fizyki i księgi wynalazków.
q
Zapoznanie uczniów z zestawami poliwalentnymi typu
elektrotechnicznego.
|
konkurs
na najlepszego przewodnika po
świecie wynalazków
|
1
|
Uświadomienie celu zajęć
|
q
Nawiązanie do poprzednich zajęć.
q
Przeprowadzenie pogadanki na temat kwalifikacji
zawodowych (mistrz, technik, inżynier).
q
Uświadomienie uczniom, że na dwóch kolejnych
lekcjach nauczą się rozwiązywać proste zadania techniczne, rozumieć działanie
przekładni zębatej, czytać rysunki techniczne, sprawnie montować oraz
współpracować w zespole.
q
Rozbudzanie zainteresowania ucznia nowymi
zagadnieniami
|
zdjęcia, plansze, pogadanka
objaśnienia
(słowniki)
dokumentacja techniczna
i rysunki warsztatowe
fragment filmu „Przekładnie”
|
CD
Jak to
działa?
Pascal
MULTIMEDIA
|
2
|
Analiza zadań
|
q
Zapoznanie uczniów z zestawami.
q
Analiza rysunków dotyczących skrótów.
q
Analiza rysunków przedstawiających diabelski młyn
i wentylator
[Obejrzyjcie w instrukcji
obydwa rysunki i porównajcie czym różnią się obie przekładnie. Czy można
zamienić te przekładnie w obu urządzeniach?] Uczniowie mają uzasadnić
celowość zastosowania takich przekładni jak w przewidzianym projekcie.
q
Uzupełnienie wiadomości uczniów przy pomocy dobranych
środków multimedialnych o przekładniach, maszynach prostych i mechanizmach
q
Sformułowanie zadania głównego:
[Waszym zadaniem jest
zmontowanie na podstawie przygotowanej dla Was dokumentacji technicznej
WENTYLATORA oraz samodzielne zaprojektowanie i wykonanie skrzydeł.
Zaprojektować to znaczy przemyśleć, jaka ma być ich długość i szerokość oraz
jak je zagiąć i przymocować do płaskownika]
|
Zestaw poliwalentny
typu mechanicznego
objaśnienia,
instrukcja do zestawu s.32,33 i
24,25
pokaz dyskusja z objaśnieniem
METODA PROBLEMOWA
|
przewidywane pokazy dodatkowych
plansz pomocniczych, sporządzonych na poprzednich zajęciach
|
3
|
Plan pracy
|
q
Omówienie kolejności montażu
q
Zapoznanie uczniów z organizacją montażu i
demontażu
q
Ustalenie kryteriów oceny pracy uczniów
q
Napisanie na tablicy planu pracy
|
rysunki tablicowe nauczyciela i
uczniów
[rysunki niedokończone]
kryteria-plansza
|
plansza [tablica]
przerwa śródlekcyjna
ćwiczenia gimnastyczne
|
4
|
Przygotowanie do ćwiczeń (do
realizacji zadań)
|
q
Przeprowadzenie ćwiczeń próbnych
q
Przygotowanie stanowisk roboczych
q
Rozdanie zestawów
|
elementy zestawu
podkładki
zestawy
|
ćwiczenia praktyczne
|
5
|
Wykonanie zadań
|
q
W czasie wykonywania zadań zwracam uwagę na zgodność
montażu z instrukcją, współpracę w zespole, ład na stanowisku roboczym i
zachowanie się uczniów
q
GRA DYDAKTYCZNA „Przekładnie”- utrwalająca
wiadomości i umiejętności.
|
zestawy z pełną dokumentacją
techniczną
|
ćwiczenia praktyczne metoda
upoglądowionej instrukcji.
|
6
|
Ocena pracy
|
q
Ocena przebiegu pracy w poszczególnych zespołach
q
Ocena pracy poszczególnych uczniów zgodna z
kryteriami ustalonymi wcześniej (wiadomości, umiejętności, zachowanie)
q
Zorganizowanie wystawki prac
q
Ocena wyników w GRZE DYDAKTYCZNEJ„Przekładnie”
|
rysunek tablicowy nauczyciela
stolik
półka
elementy zestawu
|
[tabela rekordów]
|
7
|
Zakończenie i wnioski do
następnych zajęć
|
q
Demontaż -
ułożenie elementów montażowych w pudełku
q
Uporządkowanie stanowiska roboczego
q
Porównanie wykonania z planem
q
Utrwalenie i uogólnienie poznanych zagadnień
technicznych
q
Sformułowanie wniosków do następnej lekcji
|
zestawy
pudełka
zmiotki
ściereczki
|
pogadanka heurystyczna
|