TECHNOLOGIA INFORMACYJNA Cele edukacyjne 1. Wykształcenie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem oraz narzędziami i metodami informatyki. 2. Przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w tworzącym się społeczeństwie informacyjnym. Zadania szkoły 1. Stworzenie warunków do korzystania ze sprzętu oraz programów komputerowych wspomagających różne dziedziny nauczania. 2. Wspomaganie rozwoju umiejętności analizowania i rozwiązywania problemów z zakresu nauczania szkolnego i codziennego życia z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod i środków informatycznych. 3. Pogłębienie wiedzy i rozwijanie umiejętności informatycznych wyniesionych z poprzednich etapów edukacyjnych. Treści nauczania 1. Opracowywanie
dokumentów o rozbudowanej strukturze zawierających informacje pochodzące
z różnych źródeł. 2. Rozwiązywanie zadań z zakresu różnych dziedzin nauczania z wykorzystaniem programów komputerowych i metod informatyki. 3. Podstawowe formy organizowania informacji w bazach danych spotykanych w otoczeniu ucznia. Wyszukiwanie informacji w bazach danych, formułowanie rozbudowanych zapytań. 4. Korzystanie
z informacji związanych z kształceniem, pochodzących z różnych
źródeł oraz komunikowanie się poprzez sieć. 5. Wspomaganie
prezentacji prac uczniów z zastosowaniem programów komputerowych.
Prezentacja w sieci. 6. Rozwój zastosowań komputerów. Prawne i społeczne aspekty zastosowań informatyki. Osiągnięcia 1. Opracowywanie
dokumentów z wykorzystaniem różnych narzędzi informatycznych
i różnych źródeł informacji. 2. Tworzenie
prezentacji z wykorzystaniem programów komputerowych. 3. Posługiwanie się programami komputerowymi i metodami informatyki w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów. 4. Korzystanie
z dostępnych źródeł informacji za pomocą komputerów. 5. Komunikowanie się
z wykorzystaniem sieci komputerowej. |
INFORMATYKA Cele edukacyjne 1. Przygotowanie do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego. 2. Zdolność do samodzielnego korzystania z komputera dla realizacji części zadań edukacyjnych oraz innych celów poznawczych. Zadania szkoły 1. Stworzenie warunków do poznania wybranych zagadnień, pojęć i metod informatyki jako dyscypliny naukowej oraz jej najważniejszych zastosowań. 2. Kształcenie
samodzielności intelektualnej, odpowiedzialności za własny rozwój, gotowości
do podejmowania i rozwiązywania złożonych zadań, z uwzględnieniem
środków i metod informatyki. 3. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej przez realizację projektów grupowych. Treści nauczania 1. Algorytmika i programowanie: 1) metodyczna analiza i modelowanie umiarkowanie złożonych problemów i procesów z różnych dziedzin, 2) przegląd algorytmów klasycznych, 3) wybrane techniki projektowania algorytmów i struktur danych: programowanie strukturalne, zstępujące, abstrakcja danych, metoda kolejnych uściśleń, 4) elementy analizy algorytmów, 5) indywidualna i zespołowa realizacja projektów programistycznych w wybranym języku wysokiego poziomu. 2. Bazy danych: 1) podstawowe formy organizacji informacji w bazach danych, 2) budowa relacyjnych baz danych, 3) wyszukiwanie informacji w relacyjnych bazach danych z użyciem języka zapytań, 4) projektowanie prostych relacyjnych baz danych. 3. Multimedia. Sieci
komputerowe: 1) sprawne
i świadome korzystanie z multimediów i tworzenie własnych
materiałów multimedialnych, 2) przetwarzanie
informacji w różnej postaci (w tym wizualnej i dźwiękowej), 3) budowa i działanie sieci komputerowych, 4) tworzenie
i publikowanie własnych materiałów w sieci. 4. Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań. Osiągnięcia 1. Formułowanie
sytuacji problemowej, jej modelowanie i rozwiązywanie z użyciem
metod informatycznych. 2. Ocenianie poprawności i efektywności rozwiązań i ich testowanie. Tworzenie dokumentów rozwiązań. 3. Wyszukiwanie informacji w bazach danych i projektowanie prostych baz danych. 4. Tworzenie opracowań multimedialnych. 5. Sprawne
korzystanie z usług sieci komputerowych w pracy z informacjami
swoimi i obcymi. 6. Planowanie pracy
i nadzór nad przebiegiem wykonywania projektów realizowanych zespołowo
z wykorzystaniem programów komputerowych |
====== ścieżki ====== UCZESTNICTWO W KULTURZE 1. Wiedza o stylach, epokach, wybitnych twórcach i ich
dziełach 2. Prezentowanie dzieł różnych dziedzin sztuki pod kątem ich
krytycznej oceny oraz własnej interpretacji 3. Indywidualne lub zespołowe formy działań artystycznych o
twórczym lub odtwórczym charakterze. (ekslibris) 4. Zasady organizacji ochrony zabytków w Polsce. Obiekty
wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO 5. Zasady dotyczące ochrony prawa autorskiego WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE 6. Podstawy kształtowania i rozwijania więzi międzyludzkich
opartych na empatii. Istota miłości i etapy jej rozwoju. Rodzaje miłości.
Kryteria dojrzałej miłości. Miłość jako proces dynamiczny EDUKACJA FILOZOFICZNA 7. Różne sposoby pojmowania filozofii na przykładzie osiągnięć
wybitnych filozofów (Sokrates, Platon, Arystoteles, Marek Aureliusz, Św. Tomasz z Akwinu, Kartezjusz, Hume,
Kant, Hegel, E. Husserl, R. Ingarden) EDUKACJA PROZDROWOTNA 8. Praca i wypoczynek, aktywne spędzanie czasu wolnego.
Aktywność ruchowa, zabawa i poczucie humoru a zdrowie EDUKACJA EKOLOGICZNA 9. Ekonomiczne i społeczne aspekty związków między człowiekiem
i jego działalnością a środowiskiem. Wartość środowiska. Korzyści i straty
związane z jego eksploatacją. Zasoby odnawialne i nieodnawialne. EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA 10. Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji (od książki
do przekazów internetowych); najnowsze techniki informacyjne i ich
dostępność. 11. Współczesne instytucje wydawnicze i instytucje
zajmujące się dystrybucją książek i prasy. 12. Zagrożenia dla psychicznego i moralnego rozwoju
człowieka płynące z mediów. Różne formy uzależnień medialnych. 13. Warsztat pracy dziennikarza (prasowego, radiowego,
telewizyjnego). 14. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki
perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej, prasowej,
radiowej i telewizyjnej. EDUKACJA REGIONALNA DZIEDZICTWO KULTUROWE
W REGIONIE 15. Dzieje regionu na tle historii Polski i Europy 16. Specyfika przyrodnicza, społeczna, ekonomiczna, kulturowa
regionu w relacji z innymi regionami Polski i Europy. 17. Przeszłość regionu, jego dziedzictwo kulturowe jako
podstawa rozumienia współczesności regionu EDUKACJA EUROPEJSKA 18. Proces integracji europejskiej w perspektywie
historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Polska i Polacy w
budowaniu jednoczącej się Europy 19. Miejsce Polski w organizacjach europejskich, w tym Radzie
Europy. 20. Polska i jej sąsiedzi. Polska w regionie Europy środkowej
i Bałtyku. Polska i Europa Wschodnia |